onsdag 11 februari 2009

Dagisminnen. Och glömska.

Jag har precis hämtat Storebror på dagis. Han räknade upp vilka som var där i dag, både barn och vuxna. Då började jag fundera på mina dagisfröknar. Jag gick på dagis från det jag var drygt ett år och tills jag började skolan när jag var sju.
Jag måste träffat många trevliga "fröknar" som tröstat, lekt och skött om mig. Minns jag dem? Nix. Med ett undantag. Bosse Börjesson. Fotbollsspelare i IFK Sundsvall, när de spelade i allsvenskan 1976-79, spelade också i landslaget och utsågs i fjol till Medelpads bäste fotbollsspelare genom tiderna, i konkurrens med bland andra Tomas Brolin.
Om det funnits ett pris som Medelpads bästa dagisfröken år 1976 så hade han fått det priset också, garanterat. Vi barn avgudade honom. Men nu får jag lite dåligt samvete för de hårt arbetande kvinnorna som fallit ur mitt minne. Ni var säkert lika bra som Bosse, ni utan namn och ansikte!
Källa Wikipedia. Foto från IFK Sundsvalls hemsida.

Inga kommentarer: