fredag 6 februari 2009

Får man lura barn?

Får man mask i magen av att äta snö. Jag sa det nog senast i går till min son. Men nej, det får man inte. Man får inte heller dålig syn av att läsa i mörker, ögonen fastnar inte om man tittar i kors och man börjar inte stamma av att bli kittlad! Fler sanningar och myter på Allt om barn.

Ok, jag ska inte säga det där med maskarna igen. Men hur gör man med andra saker som man liksom inte kan förklara. Vad gör solen när den går ner? Mitt svar: Sover. Ja, det är ju en ren lögn för att jag vill att han som frågar ska göra detsamma på natten... och för att jag inte kan förklara det där med jordens rundhet, hur den snurrar osv. Beror det på att jag bara skummade fysikboken i åttan?

1 kommentar:

kerstin sa...

Ja man måste inte alltid vara så ärlig det är väl jätteroligt att solen går och lägger sig och att då månen vaknar istället, ge lite utrymme för fantasi och lek som ju barn gör med råge, tids nog kommer fakta och gör tillvaron tråkigare eller vad man ska säga.
mormor