måndag 16 mars 2009

Osäkra föräldrar blir mottagliga för "expertråd"

En artikel om nannymetoderna finns i Aftonbladet. Tv-programmen ses av många och de höjs alltfler röster om hur barnen förnedras på bästa sändningstid.
Det är ju lätt att förfasa sig över att man använder metoderna på sina älskade barn - men på ett sätt är jag inte förvånad. Jag tycker att föräldrar dräneras på självförtroende när det gäller att vara just föräldrar. Från första bvc-besöket står det klart att det här kommer man inte att klara utan proffesionell hjälp från sköterskor, dietister, tandhygienister och pedagoger. Och då får man också en generation föräldrar som är mycket mottagliga för "experters" råd, för de är inte alls dyra utan alldeles gratis och dråsar över oss. Om man inte bestämmer sig för att inte lyssna och istället gå på magkänsla, gehör och goda, betrodda vänners råd!
Jag känner ingen som kör med skamvrå eller nannymetoder, iallafall inte öppet. Gör du?

2 kommentarer:

Skaparmani sa...

Bra insikt Sara!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag läste en enda expert bok när mina barn var små, doktor Spock, jag minns bara en mening: Du är den som känner ditt barn bäst, lita på ditt omdöme, du är experten på ditt eget barn.
Jag vet än idag inte om det stod så men det var min tolkning och den gav mig som nybliven förälder självförtroeende. Mycket kärlek, tilltro till sin egen känsla och till barnen, det är en bra grund.