onsdag 11 mars 2009

Wallander x 3

I Svts Kobra i går var ämnet svenska deckare, hur de uppfattas utanför landets gränser och vilken bild de ger av Sverige. Väldigt intressant! Bland annat handlade det om Henning Mankells Wallander. Jag har läst böckerna och tycker också att filmerna med Lassgård som Wallander var ok. Krister Henriksson däremot - nej. Funkar inte för mig.
Då borde jag inte heller gilla detta: En tv-serie som baseras på Wallanderböckerna, inspelad i Skåne med personnamn och orter på svenska, men alla pratar engelska... men min omedelbara rekation var: DÄR är min Wallander! Kenneth Branagh - You did it. Ska bli spännande att se om förväntningarna uppfylls, TV4 har köpt in serien.
Britterna är stormförtjusta i Wallander och den mörka bilden av Sverige. Enligt inslaget i Kobra är det just det att Sverige inte förknippas med välfärd och vackra flickor som de gillar. Även solen har sina fläckar - och hur var det nu med den enda sanna glädjen..?
För övrigt dricker han bag-in-boxvin för det är tydligen svensson-svenskt.

5 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Yes sara! Nu blev det rätt, mitt namn kom upp i Välj en identitet-fältet och jag kan kommentera. Toppen jag avskyr att inte begripa!
Wallander för övrigt - det var den rika förekomsten av alkoholberoende äldre uttråkade poliser med kvinnoproblem som gjorde att Emma Vall uppfann en rödhårig journalist som heter Amanda.

Sara sa...

Bra att det funkar! Tänk om Amanda kunde filmas i Sundsvall - det vore kul. Vem skulle få spela Amanda?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det har vi funderat mycket på - vem tycker du?
Vi skulle älska att se Amanda filmad. men Norrland mobbas! Jag skulle i alla fall garanterat vara statist som jag var i Kastrullresan en gång, det är kul.

Peter Swedenmark sa...

Lassgård är Wallander. När jag läser böckerna ser jag Östersundssonen framför mig.

Sara sa...

Eva - har tänkt en hel del men kommer bara på Eva Röse och det är nog för håret... Har en annan skådespelerska på tungan men kommer inte på hennes namn... Vem hade ni på listan?
Peter - att man ser Lassgård som Wallander när man sett filmerna är väl inte SÅ konstigt? Och att han är född i Östersund tror jag inte alls spelar in... Kenneth ägde rollen från första filmrutan i den lilla snutt jag såg. Lassgård får konkurrens helt klart...