lördag 25 april 2009

Skärm eller nytryckt bok?

Att få boken in i den digitala världen har varit lite trögt - vi läsare vill ha våra tryckta pappersböcker med pärmar, tumma på sidorna, vika hundöron och prassla när vi bläddrar i skenet från sänglampan. Men ett försök som verkar lovande är Kindle 2 - som lanseras av boksajten Amazon i USA. Den säljer som smör och kanske är det svaret på den sköna föreningen av dator och bok. Kostar runt 3 000 kr och rymmer 1 500 titlar, men finns inte i Sverige ännu. Mer teknisk information finns här.
En annan nymodighet är att böcker trycks upp i bokhandeln, som beskrivs i artikeln i SvD. Man kan välja mellan en halv miljon titlar, pressen spottar fram 100 sidor i minuten och binder ihop till en bok att ta med hem. Här är jag lite mer tveksam. För det första gäller det enbart titlar där upphovsrätten upphört, främst de som brukar kallas klassiker. För det andra så undrar jag vad det blir för kvalitet på själva boken. Om jag vill läsa en klassiker får det gärna vara lite klass även på den tekniska utformningen.
Vad föredrar du: nytryckt bok eller skärm? Eller en helt vanlig bok?

1 kommentar:

Charina sa...

På resa kanske Kindle kan bli bra, den är ju extremt lätt och rymmer mycket. Men till vardags läser jag så pass lite att jag kan låna eller köpa hem det jag vill läsa.
När det gäller tryck i bokhandeln känns det mest som en fördel för boklådan själv, som slipper ha ett lager av klassiker som säljer konstant men sällan. Som bokköpare vill jag nog att en sådan bok ska vara riktigt billig, annars kan jag lika gärna skicka efter den på Adlibris och vänta tre dagar. Mer bråttom än så har jag sällan.