torsdag 21 maj 2009

Gräs-matt

Jag tänkte uppdatera mig i gräsmattans skötsel (jag tror jag har drabbats av någon form av trädgårdsvirus som gjort mig osedvanligt intresserad av trädgårdsarbete - kan gå över lika fort som det kom...). Eller uppdatera är väl fel ord eftersom jag aldrig haft några kunskaper att tala om när det gäller skötsel av den gröna mattan. Jag hittade en artikel som handlade om hur man kunde hjälpa sin gamla gräsmatta på traven, men jag blev inte mycket klokare av den. Jag tror jag gick vilse någonstans mellan vertikalskärare och topdressa. Det blir inga extraordinära gräsåtgärder här i år i alla fall - mossan kan lungt lägga sig till rätta och kirskålen ta några fler kvadratmeter i anspråk.
Om du har ambitioner med din gräsmatta tycker jag du ska läsa den här artikeln i Vi i villa (och titta på bilden! Är det snyggt det där?)

Min bild föreställer inte en näckrosdamm utan min gräslök, som tillfälligtvis bor i en balja och dränktes av flera regnskurar i dag.

1 kommentar:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Också gräsmatt efter en dags intensivkrattande. Insåg att min tomt är en förvildad skogstomt där gräsmattan får växa på ett spontant och trevligt sätt. Tänk vilka fina vilda blommor som dyker upp ur gräsmattan på det sättet. Man kan klippa stigar och njuta av en vild lupinbacke intill! Hellre lupinbacke än golfgräsmatta!