fredag 30 januari 2009

En annan bild av Åre

Åre är en by vid foten av ett fjäll. För oss tar det en knapp timme att ta sig dit med bil. När vi åkte de sju milen och passerat Mörsil, Järpen och Undersåker och en mängd små jämtländska byar, då är vi plötlsigt i en annan värld. För Åre är en helt annan värld. Där tar man en latte i handen och går omkring bland butikerna, som för övrigt är nischade på lyxig choklad, lyxiga kläder, lyxigt smink eller annan form av lyx. Man kan också unna sig aktiviteter: draghundsturer, skärmflygning, slädturer, spa, kroppsbehandlingar, mat för ritkiga läckergommar... det finns allt. Att besöka Åre är intressant för det är som ett studiebesök i en låtsasvärld. Jag tror inte att alla som svänger runt bland lyxkrogar och aktiviteter har råd med allt de kostar på sig. Men det är semester och krediten finns där, så - kortet går.

Nu har det lyxigaste lyxhotell som någonsin funnits i Åre byggts. Mitt i backen ligger Copperhill Mountain Lodge och vi har läst reportage efter reportage och dragit andan gång på gång - vilken LYX.

Men, men, men... kanske blev det lite för lyxigt och lite för dyrt: 730 miljoner kronor. I dessa artiklar förklaras de ekonomiska svårigheterna DN och ÖP.

För egentligen är Åre en lite jordbruksby vid foten av fjället, som turister råkar älska. Vill man läsa om Åres historia kan jag rekommendera denna bildrika bok, utgiven av Jamtli Förlag:

1 kommentar:

Anonym sa...

jag håller med om att Åre känns väldigt plastigt, och detta kommer från en memme som inte har satt sin fot i Åre på 2 år. Då kan jag ju bara föreställa mig vad stockholmarna har gjort med sin lilla norrlands koloni sedan sist!