onsdag 4 februari 2009

Aprikoskärnor + luft = semla?

Blir man ens förvånad av DNs artikel? Inte om man följer Äkta vara och har läst böckerna om matfusket.

Är det konstigt att det smakar kartong av de flesta köpta semlorna om bullen till stor del består av luft, grädden av konserveringsmedel och lika myckat luft och så lite krossade aprikoskärnor på det?
En semla ska vara tung och man ska bli mätt när man äter den - så man står sig över fastan... Lika bra att ta fram bakskålen själv alltså.

7 kommentarer:

Anonym sa...

men goda är dom i alla fall............

Anonym sa...

jag är verkligen glad över att jag inte lider över för omättsamma semlor...för då slipper jag baka!!!

Anonym sa...

Det kan väl knappast vara okänt att aprikoskärnmassa används i stället för mandelmassa i alla möjliga sammanhang. Och jag tycker faktiskt att aprikoskärnmassan är mycket godare. Den är saftigare och dessutom smakar den bittermandel, vilket väcker barndomsminnen hos mig.

Sara sa...

Ja, men poängen tycker jag är att om ger intryck av att det är mandelmassa så ska det vara mandelmassa. En mandelmassa innehöll 13 e-nummer men ingen mandel... till exempel. Och de malda aprikoskärnorna kommer från oätliga aprikoser och görs i Kina.

Anonym sa...

Ja det är bra Sara att du står upp för den sanna semlans rätt...:)

Sara sa...

Eller hur ;)

Anonym sa...

Det är väl bara bra att man gör någonting ätligt av någonting oätligt som dessutom är billigare! men då kan det ju stå aprokoskärnemassa istället.