fredag 6 mars 2009

Vilka titlar gillar du?

Det gångna är som en dröm och det närvarande förstår jag icke - en bok om Dan Andersson, är en lång men mycket målande och beskrivande titel på Göran Greiders bok.
Boktitlar är kul men svårt. Det är många långa titlar som gäller sedan några år.
Leif G W Persson har suveräna titlar: Faller fritt som i en dröm, En annan tid, ett annat liv, och min favorit: Mellan sommarens längtan och vinterns köld.
Andra långa och bra titlar: Den dag kastanjerna slår ut är jag långt härifrån och Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig. Båda är Bodil Malmstens. Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö och Berömda män som varit i Sunne är andra långa, berömda titlar. Det sägs också att Göran Tunström var mycket nöjd med sin titel Berömda män som varit i Sunne och utsåg den till årets titel. Men så kom Håkan Nesser med sin Kim Novak... och han erkände sig besegrad. Året var 1998 och plåster på författare Tunströms titelsår var kanske att han vann Augustpriset...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kmmer du i håg titeln En kort berättelse om traktorer på Ukrainska ?

Sara sa...

Ja den är bra!

Peter Swedenmark sa...

Ja, DA-boken av Greider är bra men har en hopplös titel. Ibland tror jag att författare och förlag försöker jaga det originella för att få uppmärksamhet. Då kan det bli lite krystat.