torsdag 23 april 2009

Böcker och rosor

I dag är det Världsbokdagen - eller bokens och rosornas dag, som den också kallas. Jag firar det med en salut till "min" bibliotekarie. Jag har inte en personlig för de hyllmetrar jag samlat på mig, det känns lite för lyxigt. Nej, det är hon som jobbar på filialen där jag lånar böcker.
Jag har alltid barnen med mig när jag ska låna böcker, så det blir ganska rörigt. Babar och Alfons Åberg ska kontrollbläddras, en bebis tas omhand - ibland är det en skolklass i lokalen samtidigt också och så ska jag försöka förmedla vilka böcker jag vill låna. Det gör jag när jag går omkring och tittar i hyllorna för det är bara då jag kommer på vad författarna heter. Att skriva ner i förväg är ju onödigt efter som jag tror att jag har bra minne (jag har haft det men är inne i en svacka).
Denna snabba kvinna uppfattar mitt mummel, knappar på datorn och fjärrlånar, bokar och köper in. Ofta får jag oväntade leveranser, som nu ikväll: mamma kom med Karlstad zoologiska av Hanna Hellquist. Bibliotekarien "hade för sig" att jag pratat om den. Precis! Nu tänker jag läsa den också och sänder en tacksam tanke till bibliotekarien, som dessutom hann snappa upp att hon kunde skicka den med mamma...

Inga kommentarer: