lördag 13 juni 2009

Trädgårds-tv

Några fredagar har jag följt Svts Trädgårdsfredag - ett myspysprogram som ska ge inspiration. Det är möjligt att andra bli väldigt inspirerade men jag har fått en hang-up på flera saker i programmet.
Programledare och trädgårdsamatör är Pernilla Månsson Colt - hon är bra - men trädgårdsmästaren Gustav Mandelmann... så råpräktigt, ekologisk-prententiös. Han är som tagen ur 1800-talet och 1970-talet på samma gång.
Som i alla trädgårdsprogram i dag finns också en kock som använder Gustavs egenplockade nyttigheter i sitt utomhuskök, för det måste det vara nu tydligen: ett kök utomhus. Säkert trevligt om det är varmt, men hittills har Pernilla haft sjalar och ylletröjor på sig vid spisen och ändå huttrat.
Programmet är inspelat på Österlen i växtzon 1 och där låter de sandjorden rinna genom fingrarna när de planterar på stora friland. Bruna höns sprätter omkring bland husen och katter spinner i växthusens myller av plantor - så myyyysigt...
Varför jag inte stänger av? Nämen nåt kul ska man väl få ha?

1 kommentar:

Designe sa...

Hej och tack för kommentaren hos mig! Kul att få besök från grannlandskapet!:) Jag har oxå sett nåt avsnitt av trädgårdsfredag och håller med om att Pernilla är bra! :)