lördag 24 januari 2009

Dagen kan räddas av Dumlemuffins


Om man är förkyld, har förkylda barn och det är urtrist januariväder utanför fönstren kan dagen fortfarande räddas tack vare dessa godingar:
Dumlemuffins:
2 dl socker
125 g smör
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
12 Dumlekolor
Strössel:
1 dl vetemjöl
3/4 dl socker
2 tsk vaniljsocker
50 g smält smör
Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen, ett i taget. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl och rör ner i skålen. Tillsätt mjölken och blanda till en smet. Fyll stora muffinsformar till hälften, tryck en Dumlekola i varje form och lägg lite av strösselblandningen i varje muffinsform. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
Det blir 12 st och då är det beräknat för stora muffinsformar.
Så, dagen kommer kännas mycket bättre när du ätit ett par. Om inte, ta en till...
Följ min blogg med bloglovin

3 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Sara - vilken fresterska du är. Här kämpar man med dieten så kommer det såna urgoda recept på din blogg!
Kramar från Barnängsgatan - jag upptäckte just till min glädje att jag kan kommentera från min lill-mac!

Sara sa...

Strålande! Att du kan kommentera alltså. Ber om ursäkt för frestelsen. Själv behövde jag det i dag...

.... sa...

ÅÅÅÅH sara de berömda dumlemuffinsen....
Sedan första gången jag hörde talas om dessa har jag känt mig sugen. Någon gång ska det bli!
Jag ska förresten upp till Härnösand nu i tio dagar om du har vägarna förbi :)
kram!