måndag 19 januari 2009

Kleerup och Pelle Svensson

I min morgontidning (ÖP) har Jens Ganman skrivt en krönika om droger och skapande, att det har blivit okej i artistvärlden att knapra piller och pulver. Den har rubriken: Ta lite knark och va som folk - läs den gärna här. Det är apropå polisens insatser på Grammisgalan, där bland annat Kleerup fick lämna prov för vidare analys.

När jag var tretton och gick på Nivrenskolan i Njurunda utanför Sundsvall hade vi temadag om droger. Bland annat fanns advokat Pelle Svensson på plats och berättade om vad människor gjort när de varit påverkade av droger. Det var alltså 1984 och jag minns att många av Pelles historier utspelades i det stora landet i väster och i södra Europa. Det var inte historier från Medelpad i alla fall.
Vi var gröna i ansiktet när Pelle Svensson slutat prata. Om vi gör en undersökning mot en kontrollgrupp är jag säker på att gruppen i aulan har klart lägre frekvens av att ens ha provat andra droger än alkohol.

Jens Ganman har jag haft förmånen att jobba med. Han är författare till boken Musiken i mitt huvud, som kom ut i somras på Jamtli Förlag. Där har han intervjuat musiker som Annika Norlin (Hello Saferide och Säkert), Bosse Lindberg (bland annat Hoven Droven), Jon Jeffersson Klingberg (Docenterna) och tjugo andra musiker om hur det går till när man skriver en låt. Textrader och ackord, men var och hur börjar man?

Mer om boken finns här.
Bild från Jamtli Förlag.

Inga kommentarer: