tisdag 20 januari 2009

Kreativt kaos eller slipade undanflykter

Är det bra för kreativiteten med pappershögar? Är det häxjakt på de som inte är superorganiserade i dag? Gårdagens dokumentär Mitt stökiga liv ställde frågorna utifrån filmarens egna kontor, där pappershögarna växte mot taket och golvet var täckt med allehanda böcker, tidningar och ännu fler pappershögar.

Svaren då? Filmaren hade sökt upp personer som var som honom: fler stökiga kontor, affärer utan ett uns av tanke på att det skulle vara överskådligt etc. De flesta höll med honom: att hålla ordning tar tid, tid som kan användas till "roligare" saker. Dessutom skapades nya ideer när de hittade olika saker i högarna, ofta när de letade efter något. Det var alltså kreativt.
Sant eller en välformulerad undanflykt?

Programmet kan ses här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Pappa brukade säga att han var misstänksam mot folk som hade så gott om tid att de hann städa sina skrivbord. Hans var belamrat med annonsförslag, tidningsbuntar, gem, klisterburk, urklipp och annat. När han inte hittade saxen brukade han slå näven i skrivbordet. Där det klingade till låg mycket riktigt saxen.
En arbetskamrat städade alltid sitt skrivbord innan han gick hem. Det sista han gjorde var att blåsa undan tobaksflagorna (han rökte pipa).
En kväll sökte en man honom och en av redaktörerna kastade ett öga på skrivbordet.
– Tyvärr, det är blåst, han har gått hem.
Det intressanta är att många som har högar staplade lite här och var har järnkoll på var allt finns.

Sara sa...

Min erfarenhet är att pappershögarna ofta döljer en del annat: halva muffins, kaffekoppar som beöver diskas och så några kilo damm... men jag är ingen pedant heller. Men jag vet var jag har saxen :)

Peter Swedenmark sa...

Svårt är det att nå fram med kommentarer. Jag har försökt fyra ggr men rutan med bokstäver som man ska upprepa visar sig inte.

Peter Swedenmark sa...

Det jag skulle berätta är:
När Harry Hjörne på GP dog hittade man en kaffekorg under en av pappershögarna. En springgrabb fick i uppdrag att återlämna den. Han kom tillbaka efter några minuter och sa att fiket lagt ned för två år sedan. Jag vet inte om det är sant men kul är det.

Sara sa...

Konstigt med komentarerna. Prova från en pc och se om det är samma problem.