fredag 16 januari 2009

Lantligt eller glest?


Jag träffade en bekant på affärn före jul. Vi pratade om ditten och datten när vi väntade på vår tur i kassan. När det var hennes tur hade hon följande saker på rullbandet: en snöskovel av medelstor modell och en färdigportion med sushi. Det är väl en riktig lanthandel det, som kan skriva ut ett kvitto med de två artiklarna? En uppdaterad version av Saltkråkans handelsbod.

Har ni tänkt på att så fort något ska beskrivas som pålitligt eller trevligt så används ordet lantlig, till exempel i mäklares annonser: lantlig charm, lantligt läge, eller Lantgrova om bröd. Det har liksom en aura av idyll, Astrid Lindgren och vackert väder kring sig.

Om man vill associera till något bakåtsträvande och tråkigt då tar man till ordet glesbygd... Jag använder aldrig det ordet. Det är alldeles lagom avstånd till vår granne Bertil. Inte alls för glest byggt här inte!
Bilden visar en av byns gårdar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Testing, testing

.... sa...

åh jag tycker det låter helt underbart Sara.
Jag tänkte just det häromdagen i den fyllda tunnelbanan att det vore så underbart att bo nära naturen i tystnad och skönhet! Jag älskar ju Sthlm, men en kombination av något slag kanske?!

Sara sa...

Ja, man behöver nog lite av båda världar. Just tunnelbanan och lukten där måste ju få den mest inbitna stadsbo att tveka på sitt livsval...