måndag 12 januari 2009

Morgontidning

Vi bor på landet och har tidningen i brevlådan före sex på morgonen. För mig är det nästan ofattbart bra service. Därför säger jag aldrig att jag bor i glesbygd - jag ska berätta mer varför jag inte använder det ordet en annan gång.

Nu när jag är hemma med barnen hinner jag dessutom njuta riktigt av tidningen. Först får barnen mat, sedan hämtar jag tidningen och släpper ut hästarna innan jag bänkar mig med kaffekoppen och tidningen. Alla morgnar är inte så idylliska naturligtvis - men när det funkar är det en underbar start på dagen. Särskilt om ÖPs kulturredaktör skrivit om författare eller böcker. Han är genuint intresserad av litteratur och läsning och då blir det också intressant att läsa. Som i dag när han skriver om Bodil Malmsten, du hittar artikeln här.

Jag har läst flera av hennes böcker i vinter. Några för första gången - andra är gamla bekanta. Det är otroligt bra läsning, särskilt hennes bloggböcker gillar jag. Och hennes blogg, som du kan läsa här. Sedan blir det lite tjatigt att media i länet alltid måste upplysa om hennes barndom i Jämtland... Det är inte utsikten över Oviksfjällen som gjort henne till en bra författare.

Inga kommentarer: