tisdag 24 mars 2009

Krukväxtuppropet

Om du har en krukväxt som gått i arv i familjen så kanske POM är något för dig. POM står för Programmet för odlad mångfald och de har nu en insamling som de kallar Krukväxtuppropet, mer finns att läsa här. De söker växter med en historia kring och moderplantan ska ha funnits 1960 eller tidigare. I första hand är det berättelserna och informationen och i steg två ska en genbank upprättas. Liknande arbete har gjorts med perenner.
Mitt bidrag skulle möjligen kunna vara denna blomma, som jag fått av farmor. Hon hade alltid några på sina fönsterbrädor och delade ständigt ut sticklingar åt olika håll. Flickorna i båten kallde hon blomman och om den fanns före 1960 i deras hem kanske pappa eller faster kan minnas?
Odla med P1 hade ett inslag om du vill ha mer information.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det känns som om den kom in i hemmet senare. Starkast minns jag mammas älskade Doktor Westerlund /har du ett skott av den, min dog?/ och de vackra ödesträden som jag älskar - jag har mammas. När de blommar är hemmet lyckligt, säger man.

Sara sa...

Mamma har en Dr Westerlund, jag ska fråga var den stammar från.